Zubil's Daughter
Entries Profile Friends Stuffies +Follow Dashboard

Suka atau Benci
Sunday 15 April 2012 [2] Monster


SAYANG menarik sayang. Benci menarik benci. Wah, menarik sungguh ungkapan ini? Semacam suatu kalimah keramat!

Suka lawannya benci. Benci pula seterunya suka.

Aduh, betapa pusing memikirkan kata-katamu ini, mieza?
Ya, setiap kali kita melemparkan rasa emosi kita kepada seseorang itu, secara tidak langsung gelombang emosi ini akan sampai kepada mereka. Jelas namun kekadang itu sukar untuk ditafsirkan.
Mudahnya begini. Pernahkah anda terfikir mengapa setiap kali anda berhadapan dengan apa-apa konflik, ingatan anda terus terarah kepada keluarga. Atau mungkin terjurus kepada Dia Yang maha Esa? Pernah terfikir sebelum ini?
Secara realitinya mengikut kajian pakar-pakar psikologi, tatkala kita teringat kepada seseorang, sebenarnya kita telah menghantar suatu arus gelombang kepada individu tersebut. Dan apabila gelombang itu sampai kepadanya, secara tidak langsung dia akan turut menghantar gelombang yang sama kepada anda.
Masih kurang jelas? Baiklah, cuba hayati dialog di bawah. Pernahkah anda mengalami situasi seperti ini:


Eton : Eh, Munah… kau apa khabar? Lama tak dengat citer.. rindu aku kat kau..
Munah : Oh, Eton. Kau pun teringatkan aku? Baru semalam aku termimpikan engkau. Lama benar tak dengar khabar dari kau. Aleh-aleh, hari ni boleh jumpa kau.


Ha, pernah alami situasi seperti ini? Kalau tidak pernah sekalipun, pasti anda pernah menjumpainya dalam beberapa slot rancangan di televisyen.

Contoh mudah yang lain ialah apabila kita sentiasa teringatkan keluarga, ibu dan bapa di kampung halaman. Mengapa ya kita sering kali berasa amat rindu dan teringat akan mereka semua? Kenapa tidak kepada mereka yang lain. Kawan-kawan, teman-teman atau siapa sahaja. Mengapa seringkali si ibu dan bapa?

Tatkala itu sebenarnya ibu dan bapa anda turut menghantar gelombang rindu itu, terus kepada anda dan anda secara tidak langsung turut merasa rindu tersebut. Aduh, tidakkah ini suatu anugerah besar dari Tuhan?
Begitu juga konsepnya dalam apa juga bentuk komunikasi dalam persahabatan. Terkadang itu kita berasa kurang percaya kepada seseorang. Tidak yakin pada kemampuannya. Mungkin juga tidak mahu percaya kepada kejujuran dia. Percayakah anda bahawa ketika itu anda juga sedang mempengaruhi individu itu untuk tidak meyakini kemampuan dan juga keikhlasan anda?

Justeru, jangan cuba-cuba untuk menghantar gelombang benci. Kalau hendak benci, bencilah. Jika mahu sangat marah, marahlah. Tapi jangan lupa bahawa anda juga akan turut dibenci. Kamu juga yang akan nanti dimarah.
Sayang menarik sayang, benci menarik benci!


credit : sang mentari


OLDER POSTS NEWER POSTS